Saturday 7 February 2015

Aku.
Aku wanita.
Ya aku wanita yang berpakaian muslimah.
Aku bertudung labuh menutup dada.
Aku berstoking..
Terdengar indah.
Terdengar suka.
Namun hakikatnya,
Membawa imej itu amatlah payah.
Kemana2 menjadi perhatian mungkin kerana tak sangka.
Ya tak sangka.
Dulu
Aku sama seperti wanita2 di luar sana.
Yang hanya berpakaian tapi buat2 tak tahu di mana aurat sebenarnya.
Aku sama seperti mereka yang hanya memakai tudung di kepala.
Hakikatnya tidak menutup aurat dengan sempurna.
Orang lihat aku berubah.
Kenapa dengan tiba2?
Kenapa drastik saja?
Mungkin itu yang ada di benak mereka.
Wajah ku tenang saja.
Tatkala mereka melihat aku dari atas kebawah.
Aku senyum padanya.
Mungkin tak nampak kerana aku menutup muka ..
Jadi terkadang aku juga menyapa mereka.
Ada yang senyum semula.
Ada juga yang menjeling tanpa kata.
Aku gagahkan jua.
Kerana aku tahu medan inu bukan untuk orang2 yang lemah.
Bila aku mula melangkah ke majlis2 agama,
Orang memandang aku seperti aku ilmu penuh di dada.
Hakikatnya, aku ke sana kerana aku ingin tahu juga.
Orang mula mengasak asak aku dengan soalan2 seperti aku pengeluar fatwa.
Sedang aku juga pelajar seperti mereka.
Terkadang aku tertanya,
Adakah pakaian ini hanya untuk ilmuan2 yang banyak ilmunya?
Adakah pakaian ini melambangkan dirinya tiada dosa?
Adakah pakaian ini hanya untuk mereka yang bergelar hafiz hafizah?
Lalu, pakaian apa yang tinggal untuk orang orang seperti aku?
Tidak layak kah aku memakai pakaian seperti itu?
Aku buntu.
Sedangkan,
Menutup aurat itu wajib untuk semua dan juga untukku.
Lalu dari mana datangnya sempurna sedang aku juga manusia biasa?
Sedih. Sangat sedih.
Terkadang aku menangis dalam sepi.
Hiba dalam sunyi.
Andai ini ujian yang aku perlu tempuh di atas kelalaian ku dahulu,
Allah, aku redha ya Allah.
Aku rela andai ini jalan yang kau redhai.
Kerana Allah aku kuat.
Dan demi Allah aku harus kuat.
Aku berpakaian seperti itu bukan bermakna aku ustazah.
Salahkah untuk berhijrah?
Bila lagi nak berubah?
Sedang title kita sekarang pun "bakal jenazah"
Sudah sudah lah.
Cuba lihat dunia saat ini.
Tidak adakah sedikit pun gentar melihat kegoyahan dunia?
Kita semua tahu bahwa hari kiamat itu pasti tiba.
Dan wanita paling banyak menghuni neraka.
Lalu, mengapa kita masih leka?
Seolah2 dunia ini tempat kita selamanya.
Jangan alpa. Jangan leka.
Makin hari, makin banyak petanda.
Masih juga nak tutup mata?
Masih nak pekak kan telinga?
Aku tak kan kata buat lah ikut suka.
Kerana kamu dan aku sama.
Sama2 wanita.
Sebelum kamu menjadi isteri solehah,
Jadi lah kamu seorang anak solehah.
Berbaktilah pada orang tua.
Jangan heret mereka ke neraka.
Hanya di sebabkan oleh dosa dosa kita.
Masih belum terlambat.
Mulakan langkah dengan gagah.
Jangan teragak2 dah.
Masa takkan menuggu kita.
Hidayah takkan datang bila kita suka.
Sebab mati itu bila2 masa.
Sekian.

No comments:

Post a Comment